Levné parkování pro malá auta, radikální zdražení pro SUV

Důvod

Velká auta typu SUV do města nepatří, jsou zbytečně velká, běžná parkovací místa pro ně nedostačují, jejich silnější motory produkují více emisí a při nehodách sice dobře chrání posádku vozu, ale jsou nebezpečné pro lidi vně automobilu.

Řešení

Zvýšíme cenu za rezidentní parkovací oprávnění v závislosti na velikosti auta. Lidé užívající nejmenší vozy zaplatí za oprávnění 480 Kč ročně, lidé užívající SUV zaplatí 24 000 Kč ročně.

Cílový stav

Zastavíme rostoucí počet zbytečně velkých vozů v ulicích Brna, které zabírají excesivně velký prostor při parkování a způsobují oproti běžným vozům při nehodách vážnější zranění osob.

Ochrana pěších před nájezdy automobilů

Důvod

Někteří řidiči využívají chodníky jako parkoviště. Ačkoliv velmi často lze legálně zastavit kvůli zásobování na vozovce, tak řidiči než aby omezili jiné řidiče, tak raději odstaví vozidlo na chodník.

Řešení

Zavedeme celoměstský program instalace ochranných sloupků na chodníky a další místa, aby nebylo fyzicky možné automobilem najíždět do prostoru pro ty nejzranitelnější, chodce. Auto na chodníku je překážka plynulé pěší dopravy, z chodníku a rozhledového prostoru u přechodů se odtahuje za každých okolností

Cílový stav

Chodníky, které nejčastěji trpí parkováním automobilů, budou chráněny sloupky a vznikne bezpečný prostor pro pěší. Zvýší se bezpečnost přechodů díky zlepšení rozhledových podmínek bezpodmínečným odtahem automobilů v těchto rozhledech parkujících.

Brno vrakem? Ne.

Důvod

Když někdo v Brně odstaví vrak automobilu, může trvat až 6 měsíců, než ho magistrát z ulice odstraní. Ulice není vrakoviště.

Řešení

Zjednodušíme procesy na magistrátu a maximálně urychlíme odtah. Zatímco poběží úřední lhůty, vrak nebude hyzdit ulici a zabírat parkovací místo, ale bude odtažen na odstavné vrakoviště.

Cílový stav

V ulicích Brna nebudou odstavené vraky automobilů.

Centrum bez aut

Důvod

Ačkoliv je centrum města rozsáhlou pěší zónou plnou lidí, je tato pěší zóna zneužívána řadou řidičů, kteří překračují maximální rychlost 20 km/h, parkují mimo vyhrazená místa nejen na vozovce, ale i na chodnících, a vytvářejí zbytečný provoz. Na mnoha místech je potom zničená dlažba, kterou město opravuje na vlastní náklady.

Řešení

Snížíme počet oprávnění k vjezdu, samotný fakt trvalého pobytu v pěší zóně nebude dostatečnou podmínkou pro udělení povolení k vjezdu do pěší zóny. Vozidla parkující mimo místa k tomu určená budou okamžitě odtažena. V pěší zóně bude probíhat každodenní měření rychlosti vozidel. Za nejzávažnější přestupky přijde důsledná represe v maximálním rozsahu.

Cílový stav

Sníží se počet aut v pěší zóně, lidé v pěší zóně již nebudou muset uskakovat před bezohlednými řidiči, zvýší se bezpečnost v pěší zóně.

Odebrání parkování zdarma všem úřadům, soudům a policii

Důvod

Více než 100 parkovacích míst město poskytuje úřadům, soudům a policii prakticky zdarma. Neexistuje důvod, proč by mělo město zajišťovat těmto zaměstnavatelům parkování zdarma v uličním prostoru, zvlášť v situaci, kdy tyto instituce disponují vlastními parkovacími místy anebo je v blízkosti parkovací dům. Jedno vyhrazené parkovací místo stojí běžného člověka 40 tisíc Kč ročně, vybrané instituce platí pouze 100 Kč ročně. Město tak přichází každý rok o 4 miliony Kč.

Řešení

Veškeré smlouvy, na základě kterých probíhá tento bezplatný pronájem vzácných parkovacích míst v centru města, budou okamžitě vypovězeny. Pokud tyto instituce budou mít o parkovací místa zájem, budou za ně platit jako běžný občan.

Cílový stav

Při parkování si budou všichni rovni, v Brně nebude existovat vybraná kasta úřadů, které budou parkovat exkluzivně zdarma na městské náklady v ulicích Brna.

Chodníky pěším, nádoby na odpad, stojany na kola a zahrádky namísto parkování pro auta

Důvod

Většinu prostoru v ulicích města zabírají jízdní pruhy pro automobily a parkování pro automobily. Když je potřeba umístit městský mobiliář nebo restaurační zahrádky, tak umisťovány na chodníky, kde ubírají prostor pěším, případně do zeleně.

Řešení

Všechny nádoby na odpad, restaurační zahrádky, stojany na kola, parkovací zóny pro sdílené koloběžky a kola, budou prioritně umisťovány namísto parkovacích míst pro automobily, kde nebudou představovat překážky pro pěší a nebudou narušovat vodící linie pro osoby se smyslovým postižením.

Cílový stav

Zahrádky, nádoby na odpad, stojany na kola neubírají prostor pěším na chodníku ani neubírají zeleně ve městě. Je zachován maximální průchod pro pěší.

Ulice není dálnice, plošné snížení max. rychlosti na 30 km/h

Důvod

Vysoká rychlost je hlavní příčinou nehod zároveň způsobuje závažná zranění nebo zabití osob při srážce. Zpomalení aut je prvním a tím nejdůležitějším prostředkem pro eliminaci obětí dopravních nehod. Řada evropských měst z tohoto důvodu zavádí celoměstské zóny s maximální rychlostí 30 km/h.

Řešení

Snížíme nejvyšší povolenou rychlost v Brně na 30 km/h. Ta bude platit plošně s výjimkami komunikací první třídy (např. velký městský okruh), komunikací mimo zástavbu a s uvážením provozu MHD.

Cílový stav

Zvýšení bezpečnosti silničního provozu, přibližování se k Vizi nula, kdy v Brně nebudou v důsledku dopravy umírat lidé.

Hromadná doprava na prvním místě

Důvod

Městská hromadná doprava je v Brně páteří dopravy osob, většina lidí v Brně se dopravuje právě vozy MHD. Atraktivita a rychlost MHD jsou ale snižovány automobilovou dopravou, kdy auta, ve kterých většinou sedí pouze řidič, blokují tramvaje a autobusy dopravního podniku.

Řešení

Tam, kde nastává zpoždění MHD kvůli automobilové dopravě, budeme zavádět vyhrazené BUS pruhy na úkor jízdních pruhů pro automobily. Tam, kde automobily blokují tramvajový provoz, omezíme možnost jejich vjezdu.

Cílový stav

MHD nenabírá zpoždění kvůli automobilům, které blokují vozům dopravního podniku cestu.

Stop jedovatým výfukům, čistý vzduch na prvním místě

Důvod

Automobily se spalovacími motory generují emise, u dieselových motorů jsou pak zásadní filtry pevných částic. Auto, za kterým zůstává černý dým, má nefunkční nebo přímo vymontovaný filtr pevných částic. Podle výzkumu ČVUT v Praze je celá polovina emisí pevných částic způsobena 5  až 10 % automobilů.

Řešení

Zavedeme cílené kontroly filtru pevných částic u automobilů, za kterými zůstává černý dým.

Cílový stav

Zlepšení ovzduší ve městě, snížení nebezpečných emisí pevných částic, zlepšení zdraví obyvatel města.

Postupné snižování parkovacích míst v Brně

Důvod

Po zavádění modrých zón v centru se ukázalo, že stovky a tisíce řidičů využívaly centrum jako bezplatné odstavné parkoviště. Nyní v některých ulicích zeje vyznačené parkování prázdnotou

Řešení

Budeme vyhodnocovat obsazenost parkovacích míst v modrých zónách, kde bude dlouhodobě nadbytečná kapacita (např. třída Kpt. Jaroše), snížíme počet parkovacích míst a vytvoříme pobytový prostor pro lidi.

Cílový stav

Ulice nebudou pouze parkoviště automobilů, ale budeme je postupně vracet lidem.

Nádražní ulice pěší zónou

Důvod

V přednádražním prostoru se ve všední den pohybuje kolem 70 tisíc lidí pěšky. V okruhu 100 kilometrů neexistuje místo, kde by byl intenzivnější pohyb pěších. Přesto do tohoto prostoru může kdokoliv neomezeně zajíždět automobilem. Každý den nádražní ulicí projede kolem 10 tisíc aut, z nichž většina pouze projíždí. 

Řešení

Do přednádražního prostoru rozšíříme pěší zónu z ulice Masarykovy, kde budou mít pěší přednost a budou se cítit bezpečně. Do pěší zóny v tomto místě bude režim vjezdu stejný, jako je v ulici Joštova, průjezd autem nebude umožněn.

Cílový stav

Výrazně se zlepší podmínky pro pěší, přednádražní prostor se zklidní, zamezí se motorovému tranzitu přes místo, kde se pohybují desítky tisíc lidí pěšky.

Revize semaforů a delší zelená pro pěší

Důvod

Řada semaforů ve městě je nastavena tak, že signál volno pro pěší trvá několik sekund, během kterých musí pěší “vběhnout” na přechod, jinak tento signál promeškají a musí dlouho čekat na další. Semafory v Brně jsou nastaveny tak, aby maximalizovaly průjezd automobilové dopravy. Na některých křižovatkách je pak zelená pro pěší zbytečně krátká, i kdyby mohla být delší.

Řešení

Provedeme revizi nastavení signálních plánů, prodloužíme délku zelené pro pěší, zkrátíme její intervaly a to na úkor automobilové dopravy.

Cílový stav

Pro pěší na světelně řízených křižovatkách je jednodušší a rychlejší přecházení.